Balanceevnen prøves: På vejen over grene i skovbundens ujævne terræn, på de væltede træer, på kanten langs grøften, på den smalle bro over åen.
Øje/hånd -koordinationen trænes når: Små dyr skal i samlebøtte, blade skal trækkes på ståltråd, brombær skal plukkes, sten skal samles, blomster skal plukkes, der skal svinges i det tykke tov.
Rum/retningssansen trænes når: Vi går på jungletur i det tætte krat, børnene klatrer op/ned i træer, børnenes egne små flag viser vindretning, besked om at gå til højre eller venstre ved skovstierne, børnene prøver elevator-hejs med det tykke reb.
Øje/fod-koordinationen trænes når: Grene ligger på stierne og i skovbunden, børnene klatrer i træer, når de store sten skal forceres ved stranden for at komme til at fiske, vi skal gå på balancerebet.
Lugtesansen udfordres: Vi lugter til svampe, blomsterduft, råddent træ, blade der nulres mellem fingrene, tang ved stranden, en nyrøget fisk fra vores rygeovn.
Smagssansen prøves: Vi smager skovsyre, spiser brombær/korbær, bøgeblade, nyder nødder, den dejlige bålmad.
Følesansen afprøves: Vi finder bløde fjer/dun, brænder os på nælderne, man får smat på fingrene, kommer til at stikke os på brombærbuskens torne, det kolde/varme vand ved stranden, er stenen ru eller glat.
Iagttagelsen skærpes når: Vi skal opdage de små fisk i åen, vi leder efter "tordensten", insekter skal findes, de modne brombær skal opsøges, de voksne beder om fem forskellige blade eller blomster.
Hørelsen trænes når: Vi prøver ekko i skoven, vi lytter til fuglestemmer, lytter til havets brusen, stilhed ved en sø, hører græshoppemusik.