Skovtrolden

Kostpolitik

I en børnehave som Skovtrolden er kosten meget vigtigt. Det er fra kosten, at børnene får energi til en ofte lang og krævende dag. Derfor er det også vigtigt, at personale og forældre samarbejder om denne opgave. Ud fra erfaringer om, hvordan børnene bedst får en passende mængde af energi fordelt over hele dagen, har Skovtrolden nedenstående retningslinjer, der udgør Skovtroldenes kostpolitik.

Personalet tilstræber, at der altid er en god stemning omkring maden, og at der som barn er mulighed for lige at få lidt ro til at spise og samle ny energi, såvel fysisk som psykisk, til de efterfølgende aktiviteter.

Madpakken skal indeholde groft brød, frugt/grønt samt eventuelt kyllingelår, hårdkogt æg, frikadelle eller lignende middagsrester. Ingen søde sager.

Madpakken indtages oftest ude i naturen. Det betyder, at den har ligget i barnets rygsæk hele formiddagen og har været med, når barnet har hoppet og løbet rundt. De enkelte madder bør derfor være pakket særskilt ind i madpapir og derefter lægges i en madkasse, sådan at maden ikke bliver mast og blandet sammen under turen. Madpakken skal i princippet selv kunne håndteres af barnet uden hjælp fra en voksen. Derfor anbefales det at pille ægget, åbne pakninger på forhånd osv

Skovtrolden passer godt på naturen, og ønsker derfor bør brugen af stanniol begrænses mest muligt. Husholdningsfilm er ofte vanskeligt for barnet at få maden pakket ud af, og derfor anbefales det at anvende madpapir/smørebrødspapir.