Skovtrolden

Værdigrundlag

Skovbørnehaven Skovtrolden er en institution, som tilgodeser børnenes trivsel og udvikling ud fra forskellige værdier.

Vi vægter natur- og udelivet meget højt og er derfor ude hele året rundt. Smukke omgivelser, fornemmelsen af frihed og komplet fred og ro er nogle af de ting, der gør os godt, når vi færdes i det fri. Utallige studier kæder natur sammen med mental sundhed og velvære.  I naturen kan hjernen restituere og sænke paraderne fra hverdagens udfordringer. Det frigiver blandt andet plads til at være nysgerrig, tænke kreativt og opfindsomt samt lyst til at eksperimentere.

Vi vægter også kulturelle oplevelser og lokalhistorien meget højt og tager derfor ofte på ture på Lolland og Falster, for at besøge kirker, museer m.m. og ikke mindst den smukke natur. Vi mener, at det er to vigtige ingredienser, når børn skal danne sig til at være gode sunde borgere i vores samfund og blive den bedste udgave af dem selv. Gennem kulturelle oplevelser, kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden. Det er også vigtigt, for at kunne forstå sig selv, at kende til den kulturarv, der hører til ens lokalmiljø.

Vi ser det som nødvendigt med et godt forældresamarbejde og tilbyder derfor blandt andet tre obligatoriske samtaler, om jeres barn, gennem børnehavetiden samt samtaler ved behov. Vi tilstræber i det hele taget, et tæt samarbejde med hjemmet om barnets trivsel og udvikling. Vi ser det som altafgørende, for børnenes udvikling og trivsel, at de møder troværdige, nærværende, imødekommende og engagerede voksne i børnehaven, der fremstår som gode rollemodeller.